Virtuální asistentka versus zaměstnanec

12.9.2017

Pokud jste se ve Vaší firmě nebo podnikání dostali do fáze, kdy už nezvládnete všechno sami a potřebujete „pomocnou ruku“, jistě zvažujete, jak moc bude pro vás nová posila efektivní. Pokud přemýšlíte jako většina lidí, určitě vás jako první řešení napadne najít si brigádníka či rovnou zaměstnance. Pokud se zajímáte o novinky v oblasti zvyšování efektivity práce, určitě jste slyšeli o virtuální asistentce, kterou můžete zaměstnance nebo jinou pomocnou sílu zcela nahradit.

V tomto článku se pokusíme přiblížit, neboli porovnat tyto dvě podobné ačkoliv v zásadě odlišné možnosti spolupráce.

Jako první vás nejspíše napadají otázky typu: 

Využijete zaměstnance hned na plný úvazek? Budete mít pro něho dostatek práce? Jak bych ho měl/a hledat? Co od něho očekávám? Jakou práci mu svěřím? Dokážu ho zaplatit? Nezvládnu přece jen všechny věci udělat sám/a?

Určitě je dobré na tyto otázky najít odpověď dříve, než se pro variantu pracovní výpomoci rozhodnete. Pro každý typ podnikání je vyhovující jiná forma spolupráce. Pokud jste však ještě vhodnou formu nenašli, může vám pomoci naše srovnání „virtuální asistentka versus zaměstnanec“:

Zásadní rozdíl mezi virtuální asistentkou a zaměstnancem je ten, že zatímco zaměstnanec pracuje fyzicky ve vaší firmě, virtuální asistentka s vámi komunikuje převážně online, což znamená, že není fyzicky přítomná, přestože se jedná o „živou“ asistentku. V podstatě jen „sedí“ v jiné kanceláři, než je ta vaše. Pro lepší představu je to jako byste měli zaměstnance, který pracuje z domova.

Pokud přijímáte zaměstnance, máte za něho plnou zodpovědnost z pozice zaměstnavatele, takže se na vás vztahují všechny předpisy ze zákoníku práce, které musíte dodržovat. Pokud však využíváte virtuální asistentku, tyto věci řešit nemusíte.

Za zaměstnance platíte spoustu dalších odvodů, jako jsou daně, sociální a zdravotní pojištění, kancelář, kancelářské potřeby včetně technologického vybavení, které zaměstnanec potřebuje ke své práci. V případě nemoci nebo dovolené zaměstnance musíte řešit zastupitelnost, což může značně zkomplikovat plnění pracovních úkolů. Při spolupráci s virtuální asistentkou tyto věci řešit nemusíte, přičemž platíte jen za skutečně odvedenou práci bez dalších státem stanovených položek.

Pokud zaměstnáváte lidi na HPP nebo na DPP pravděpodobně se musíte starat o jejich zaškolení, motivaci a další záležitosti, ke kterým budete časem potřebovat HR oddělení. Znamená to další výdaje z vaší kapsy. Pokud vám zaměstnanci dají výpověď, musíte shánět další. Tato aktivita vám zabere další čas a peníze, které vydáte na vystavení inzerátů pracovním portálům. Pokud však máte virtuální asistentku, tyto věci neřešíte, protože je za vás vyřeší společnost, která vám zajišťuje nepřetržitý provoz vašich služeb. Pokud onemocní virtuální asistentka, nahradí ji jiná a vy o tom nemusíte ani vědět. Nemusíte přemýšlet nad motivací, ani nad jinými benefity pro zaměstnance. Virtuální asistentka podává stále stejný výkon, protože tyto záležitosti zajišťuje firma, která virtuální asistentky poskytuje.

V době stále nižší nezaměstnanosti a stále větší problematičnosti firem obsadit základní asistentské pozice je virtuální asistentka lepší a znatelně levnější investice než zaměstnanec. Disponuje různými tarify a vy si můžete vybrat na kolik minut či hodin jí budete využívat. Virtuální asistentce nemusíte „vymýšlet“ práci, abyste ji vytížili. Jednoduše ji využíváte, když potřebujete a neplatíte nic navíc včetně přestávek v práci. Hlavní výhodou je, že nemusíte na virtuální asistentku dohlížet, zda pracuje nebo ne. Platíte ji totiž jen za skutečně odvedenou práci.

Pokud však potřebujete mít asistentku po ruce kvůli fyzickému zpracování čehokoliv, potom je opravdu lepší uvažovat o zaměstnanci na HPP či DPP.

Všechny další činnosti dokáže virtuální asistentka.

Doufáme, že se nám podařilo vysvětlit zásadní rozdíly a usnadnili jsme vám rozhodování.